BreslovTorah.com

Official Site of Rabbi Nasan Maimon

LH6-01-Periya uReviya

2024-05-16 – LH6 – EH – Pirya uReviya 3 – Para. 4-7 – Importance of Music at a Wedding – Sweetening Midas HaDin – Song Comes from the North – Sheleymus HaSimcha – Extracting Holiness from Ruach Ra – Ten Types of Song – Lecha Dodi – Whistling Is for Non-Jews – Ketores – Nadav veAvihu – Shemini – Joy and Holiness in Marriage – Shalom Bayis – Birth of Children – Netzach shebeNetzach

Pirya uReviya 3 – Importance of Music at a Wedding – Sweetening Midas HaDin – Song Comes from the North – Sheleymus HaSimcha – Extracting Holiness from Ruach Ra – Ten Types of Song – Lecha Dodi – Whistling Is for Non-Jews – Ketores – Nadav veAvihu – Parshas Shemini – Joy and Holiness in Marriage – Shalom Bayis – Netzach shebeNetzach – Birth of Children – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Sheleymus HaSimcha is taking the things that are making one unhappy and including them in one’s joy.
Hilkhos Pirya uReviya 3 is based on 2Likutey Moharan 23.
00:00 – PARAGRAPH 4.
11:00 – The importance of music at a wedding.
12:00 – Song is created by extracting the Ruach Tovfrom Ruach Ra. Reference to Likutey Moharan 54.
16:00 – The Ten Types of Song can break a person’s heart and draw him closer to HaShem. Lecha Dodi.
17:00 – Reference to Likutey Moharan 273 – the power of song to draw a person closer to HaShem and bring him to joy. “It’s very important for a person to have a song on their lips.”
18:00 – “A holy song takes you down, then takes you up.”
*18:00 – Q&R about the responsibility of a man to bring joy to his wife. Even simply humming a tune takes a person to a completely new place. A person can handle anything when they have a song on their lips.
19:00 – The five levels of holiness in the Written Torah.
21:39 – Q&R – Whistling is for non-Jews (Rama in Shulchan Aruch, brought by Rabbi Zvi Aryeh Rosenfeld zal).
22:35 – PARAGRAPH 5. Ketores.
26:00 – Saying every word of Ketores with feeling and heart. Treating every word of the Ketores as a great treasure helps a person achieve joy.
27:00 – NOTE: The number 10 – 385 is begematria Shekhina. The number 11 is related to the Angel of Death. The name Mordekhai is in the Chumash as Mor DeRor in the Ketores. Chelbanah is begematria Haman.
31:00 – Q&R about listening to acapella song (voices only with no musical instruments) during Sefiras HaOmer.
32:00 – Q&R about music at a wedding in Yerushalayim.
35:40 – Q&R about finding the good in evil.
37:06 – PARAGRAPH 6. Parshas Shemini. Nadav veAvihu.
43:51 – PARAGRAPH 7.
*47:00 – Joy facilitates the birth of children.
48:00 – יִֽשְׂמַח־אָבִ֥יךָ וְאִמֶּ֑ךָ וְ֜תָגֵ֗ל יֽוֹלַדְתֶּֽךָ – “Your father and mother will rejoice, and she who bore you will have joy” (Mishlei 23:25).
51:00 – NOTE: This Shabbos will be Netzah shebeNetzach – the sefira of Rebbe Nachman and the central day of Sefiras HaOmer.

TEXT (Courtesy of www.Sefaria.org.il)

אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:ד׳

וְזֶה בְּחִינַת זֹנָה וַחֲלָלָה, שֶׁהִיא בְּחִינַת מַלְכוּת הָרְשָׁעָה שֶׁנִּקְרֵאת “אִשָּׁה זֹנָה וַחֲלָלָה”, וַאֲפִלּוּ כְּשֶׁחוֹזֶרֶת אֶל הַקְּדֻשָּׁה וְרוֹצָה לְהִנָּשֵׂא לְיִשְׂרָאֵל בְּהֶתֵּר, אֵינָהּ יְכוֹלָה לְקַבֵּל הַמְתָּקָה כִּי אִם מִבְּחִינַת שִׂכְלִיִּים פְּרָטִיִּים, שֶׁהֵם, לֵוִי וְיִשְׂרָאֵל. וְלֹא מִשֵּכֶל הַכּוֹלֵל, שֶׁהוּא בְּחִינַת כֹּהֵן הַנַּ”ל, כִּי נַעֲשֵׂית בִּבְחִינַת הַסִּטְרָא אָחֳרָא, שֶׁאֲפִלּוּ כְּשֶׁחוֹזֶרֶת וְנִתְהַפֶּכֶת אֶל הַקְּדֻשָּׁה, הִיא בָּאָה תַּחַת הַשְּׁכִינָה וְאֵינָהּ יְכוֹלָה לְקַבֵּל בְּעַצְמָהּ מִלְּמַעְלָה כַּנַּ”ל

כִּי הָאִשָּׁה הִיא בְּחִינַת מַדְרֵגָה אַחֲרוֹנָה מִן הַקְּדֻשָּׁה וּסְמוּכָה אֲלֵיהֶם מְאֹד, וְתֵכֶף שֶׁפּוֹגֶמֶת בִּפְגַם הַכּוֹלֵל, דְּהַיְנוּ זְנוּת, יוֹצֵאת מִן הַקְּדֻשָּׁה לְגַמְרֵי, כִּי יוֹרֶדֶת מִמַּדְרֵגָתָהּ, מִן הַקְּדֻשָּׁה, וַאֲזַי בָּאָה מִיָּד בֵּינֵיהֶם, וְעַל-כֵּן נִקְרֵאת זוֹנָה, שֶׁתִּרְגֵּם אוּנְקְלוֹס, נָפְקַת בָּרָא, וּכְמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ”י, כִּי הִיא יוֹצֵאת לַחוּץ לְגַמְרֵי כַּנַּ”ל

וְעַל-כֵּן הָאִשָּׁה נִתְחַלְּלָה עַל-יְדֵי זְנוּת, אֲבָל אֵין הָאִישׁ נִתְחַלֵּל, כִּי אֵין יוֹצֵא לְגַמְרֵי מִן הַקְּדֻשָּׁה כְּמוֹ הָאִשָּׁה, מֵאַחַר שֶׁסְּמוּכָה לָהֶם כַּנַּ”ל, וְזֶהוּ גַּם כֵּן בְּחִינַת גְּרוּשָׁה שֶׁהֵקִישָׁהּ הַכָּתוּב לְזוֹנָה וַחֲלָלָה וַאֲסָרָהּ לְכֹהֵן, כִּי מֵאַחַר שֶׁיּוֹרֶדֶת וְנִתְגָּרְשָׁה מֵאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, אֲזַי יוֹרֶדֶת בֵּינֵיהֶם וְנֶאֱחָזִין בָּהּ, כִּי גַּם כָּל אִשָּׁה כְּשֶׁאֵין לָהּ בַּעַל הֵם נֶאֱחָזִין בָּהּ, כַּמּוּבָא

אַךְ אַף-עַל-פִּי-כֵן עֲדַיִן לֹא נִפְגֶּמֶת כְּמוֹ הַגְּרוּשָׁה, כִּי לֹא נִתְרַחֲקָה וְאֵין לָהּ שְׂנֵאָהּ וּכְרִיתוּת מֵאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל, וַעֲדַיִן הִיא נִכְלֶלֶת בְּכֻלָּם, אֲבָל הַגְּרוּשָׁה שֶׁיֵּשׁ עָלֶיהָ שְׂנֵאָהּ וּכְרִיתוּת מֵאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לְגַמְרֵי, עַל-כֵּן סְמוּכָה אֲלֵיהֶם בְּיוֹתֵר, עַד שֶׁהִקִּישָׁהּ הַכָּתוּב לְזוֹנָה וְכוּ’ בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת, וְעַל-כֵּן אֲסוּרָה לְכֹהֵן כַּנַּ”ל

אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:ה׳

וְזֶהוּ בְּחִינַת כְּלֵי זֶמֶר שֶׁמְּנַגְּנִין עַל הַחֲתֻנָּה בִּשְׁבִיל הַשִּמְחָה, כִּי הַכְּלֵי זֶמֶר הֵם בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁעַל יָדָם עִקַּר הַשִּמְחָה כַּנִּרְאֶה בַּחוּשׁ, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה כַּנַּ”ל, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, “עֲלֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נָבֶל, כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה’ בְּפָעֳלֶךָ וְכוּ'”

וְעִקַּר הַכְּלֵי זֶמֶר בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהֵם מַכְנִיסִין שִׂמְחָה בַּלֵּב, עִקַּר הַפְלָגַת מַעֲלָתָם הוּא בַּבְּחִינָה הַנַּ”ל שֶׁיֵּשׁ כֹּחַ לָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵם כְּלָלִיּוּת הַנִּגּוּנִים וְהַכְּלֵי זֶמֶר, לְשַׂמֵּחַ אֶת הָאָדָם בְּתֹקֶף דַּאֲגָתוֹ וְהָעַצְבוּת שֶׁלּוֹ, כַּנִּרְאֶה בַּחוּשׁ שֶׁעַל-יְדֵי נִגּוּן אֲפִלּוּ בַּפֶּה, מִכָּל שֶׁכֵּן כְּשֶׁשּׁוֹמְעִים הַנִּגּוּן מִכְּלֵי זֶמֶר בָּא הָאָדָם לְתוֹךְ שִׂמְחָה מִתֹּקֶף הַדְּאָגָה וְהָעַצְבוּת, כִּי הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה יֵשׁ לָהֶם זֶה הַכֹּחַ לַחֲטֹף הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה וּלְהָפְכָם לְשִׂמְחָה כַּנַּ”ל

וְעַל-כֵּן אִתְעָרוּתָא דִּנְגִינָה הוּא מִסִּטְרָא דְּלֵוָאֵי שֶׁהָיוּ מְנַצְּחִים בְּשִׁיר עַל הַדּוּכָן, שֶׁהֵם בְּחִינַת סִטְרָא דִּשְׂמָאלָא כַּיָּדוּעַ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת רוּחַ צְפוֹנִית שֶׁהָיְתָה מְנַשֶּׁבֶת בַּכִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד וְהָיָה מְנַגֵּן מֵאֵלָיו, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, כִּי עִקַּר הַנִּגּוּן מִבְּחִינַת צָפוֹן שֶׁהוּא שְׂמֹאל, בְּחִינַת סִטְרָא דְּלֵוָאֵי, כִּי שָׁם בְּסִטְרָא דִּשְׂמָאלָא שָׁם עִקַּר אֲחִיזַת הַדִּין שֶׁהוּא בְּחִינַת עַצְבוּת.
וְעַל-כֵּן עִקַּר שְׁלֵמוּת הַשִּמְחָה, שֶׁהִוא עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, בָּא מִשָּׁם דַּיְקָא מִבְּחִינַת שְׂמֹאל כַּנַּ”ל

כִּי זֶה עִקַּר שְׁלֵמוּת הַשִּמְחָה הַבָּא עַל-יְדֵי עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, כִּי יֵשׁ לָהֶם כֹּחַ לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה שֶׁבָּא מִשָּׁם מִבְּחִינַת שְׂמֹאל לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּה עִקַּר שְׁלֵמוּת הַשִּמְחָה כַּנַּ”ל, כִּי אֵין הַדִּין נִמְתָּק אֶלָּא בְּשָׁרְשׁוֹ, וְעַל-כֵּן בְּשֹׁרֶשׁ הַקְּדֻשָּׁה הִתְעוֹרְרוּת הַשִּמְחָה הִוא דַּיְקָא מִסִּטְרָא דִּשְׂמָאלָא, וְעַל-כֵּן מִשָּׁם דַּיְקָא בָּאִין כָּל הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, כִּי דַּיְקָא עַל-יְדֵי-זֶה יְכוֹלִין לְהַמְתִּיק וּלְבַטֵּל הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה בְּשָׁרְשׁוֹ עַד שֶׁיִּתְהַפֵּךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּה עִקַּר שְׁלֵמוּת הַשִּמְחָה כַּנַּ”ל

וּמֵחֲמַת שֶׁעִקַּר הַיִּחוּד שֶׁל הַחֲתֻנָּה הוּא בִּבְחִינָה זוֹ לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, עַל-כֵּן נוֹהֲגִין לְחִיּוּב גָּדוֹל שֶׁיִּהְיֶה כְּלֵי זֶמֶר עַל הַחֲתֻנָּה, כִּי עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה יֵשׁ לָהֶם זֶה הַכֹּחַ לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת רוּחַ צְפוֹנִית הַמְנַשֶּׁבֶת בַּכִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד וְכַנַּ”ל

וְזֶה שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, אִתְעָרוּתָא דְּזִוּוּגָא מִסִּטְרָא דְּצָפוֹן, כִּי דַּיְקָא מִשָּׁם מַמְשִׁיכִין הַשִּמְחָה לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת רוּחַ צְפוֹנִית הַמְנַשֶּׁבֶת בַּכִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד שֶׁמִּשָּׁם הַנְּגִינָה וְכוּ’ כַּנַּ”ל, כִּי הַנִּגּוּן הוּא בִּבְחִינַת עוֹלֶה וְיוֹרֵד, בְּחִינַת מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד וְכוּ’, שֶׁפֵּרֵשׁ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַל הַנְּגִינָה, כַּמְבֹאָר בְּהַתּוֹרָה “וַיְהִי מִקֵּץ” (סִימָן נד), שֶׁהַמְנַגֵּן מְבָרֵר הָרוּחַ טוֹבָה מִן הָרוּחַ רָעָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מִי עָלָה שָׁמַיִם וַיֵּרַד וְכוּ’ עַיֵּן שָׁם

וְזֶהוּ בְּחִינַת הַנַּ”ל שֶׁמְּהַפֵּךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה עַל-יְדֵי הַנְּגִינָה, כִּי הִפּוּךְ יָגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, זֶהוּ עִקַּר בְּחִינַת בֵּרוּר הָרוּחַ טוֹבָה מִן הָרוּחַ רָעָה, בְּחִינַת עוֹלֶה וְיוֹרֵד שֶׁצָּרִיךְ הַמְנַגֵּן הַמַּמְשִׁיךְ הַשִּמְחָה לֵירֵד נִגּוּנוֹ בְּתֹקֶף הָרוּחַ רָעָה שֶׁהוּא עַצְבוּת מָרָה שְׁחוֹרָה, בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, וּלְבָרֵר וּלְהַעֲלוֹת הַקְּדֻשָּׁה וְהַשִּמְחָה שֶׁיֵּשׁ שָׁם, שֶׁהוּא בְּחִינַת הָרוּחַ טוֹבָה, עַד שֶׁיַּעֲלֶה וִיבָרֵר הָרוּחַ רָעָה, בְּחִינַת יָגוֹן וַאֲנָחָה, לְהָפְכָהּ לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּה עִקַּר שְׁלֵמוּת הַשִּמְחָה, עִקַּר מַעֲלַת נְעִימוּת הַנִּגּוּן עַל-פִּי מִדּוֹתָיו, כִּי מִדּוֹת הַנִּגּוּן וְעֶרְכֵי וְצֵרוּפֵי קוֹלוֹת שֶׁל הַנִּגּוּן הַכְּלוּלִים בָּעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁמֵּהֶם נִמְשָׁכִין כָּל הַנִּגּוּנִים שֶׁבָּעוֹלָם שֶׁיֵּשׁ לָהֶם כֹּחַ לְשַׁבֵּר אֶת הַלֵּב מְאֹד וּלְהַעֲלוֹתוֹ וּלְהַמְשִׁיכוֹ לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְאֹד מְאֹד, כִּי הַנִּגּוּן יֵשׁ לוֹ כֹּחַ גָּדוֹל לְהַמְשִׁיךְ אֶת לֵב הָאָדָם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כַּיָּדוּעַ, וּכְמוֹ שֶׁדִּבֵּר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה מִזֶּה כַּמָּה פְּעָמִים, וְאָמַר שֶׁטּוֹב מְאֹד לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ עִם אֵיזֶה נִגּוּן, וְאָמַר כַּמָּה וְכַמָּה תּוֹרוֹת נִפְלָאוֹת עַל עִנְיַן הַפְלָגַת רוּם מַעֲלוֹת הַנְּגִינָה הָעוֹלָה לְמַעְלָה מַעְלָה עַד תַּכְלִית הַמַּעֲלָה, כַּמּוּבָן בִּדְבָרָיו זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לְמִי שֶׁמְּעַיֵּן בָּהֶם וְרָגִיל בָּהֶם, וְעִקַּר מַעֲלַת הַנְּגִינָה בַּבְּחִינָה הַנַּ”ל, מַה שֶּׁיֵּשׁ כֹּחַ עַל-יְדֵי הַנִּגּוּן לַעֲלוֹת וְלֵירֵד עַד שֶׁיַּחֲטֹף אֶת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת הָרוּחַ רָעָה וְהָעַצְבוּת, לְהָפְכָהּ לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר שְׁלֵמוּת הַקְּדֻשָּׁה וְכַנַּ”ל

אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:ו׳

וְזֶהוּ בְּחִינַת קְטֹרֶת (כַּמּוּבָא בְּמָקוֹם אַחֵר ), כִּי קְטֹרֶת מַמְשִׁיךְ שִׂמְחָה בִּבְחִינַת קְטֹרֶת יְשַׂמַּח לֵב. וְעִקַּר שְׁלֵמוּת הַקְּדֻשָּׁה וְהַשִּמְחָה שֶׁנִּבְרָר עַל-יְדֵי הַקְּטֹרֶת הוּא בַּבְּחִינָה הַנַּ”ל שֶׁמְּהַפְּכִין הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַסִּטְרָא אָחֳרָא, לְשִׂמְחָה לְסִטְרָא דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת חֶלְבְּנָה שֶׁרֵיחָהּ רַע שֶׁהָיָה בַּקְּטֹרֶת שֶׁמְּרַמֵּז עַל בֵּרוּר הַקְּדֻשָּׁה מִתֹּקֶף הַסִּטְרָא אָחֳרָא וְהַקְּלִפּוֹת כַּיָּדוּעַ בַּכְּתָבִים

הַיְנוּ בְּחִינָה הַנַּ”ל, כִּי קְטֹרֶת מְבָרֶרֶת וּמַעֲלָה הַקְּדֻשָּׁה מֵעִמְקֵי עִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת, כַּיָּדוּעַ שֶׁאֵין דָּבָר שֶׁיַּעֲלֶה הַקְּדֻשָּׁה מֵעֹמֶק הַסִּטְרָא אָחֳרָא כְּמוֹ הַקְּטֹרֶת. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לוֹמַר קְטֹרֶת בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה מְאֹד, כַּמּוּבָא בְּכַוָּנַת הָאֲרִ”י, שֶׁזֶּה מוֹעִיל מְאֹד לִתְשׁוּבָה לָשׁוּב מִתּוֹךְ עֹמֶק הַחֹשֶׁךְ וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כַּמְבֹאָר בְּהַסִּדּוּר שֶׁל הָאֲרִ”י זַ”ל אֵצֶל קְטֹרֶת, הַיְנוּ כַּנַּ”ל. כִּי קְטֹרֶת הָיָה בָּהֶם חֶלְבְּנָה שֶׁרֵיחָהּ רַע שֶׁמְּרַמֵּז עַל הַסִּטְרָא אָחֳרָא שֶׁגַּם כֵּן נִכְלְלָה בְּהַקְּדֻשָּׁה בְּתוֹךְ הַקְּטֹרֶת הַמְשַׂמַּחַת לֵב, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַנַּ”ל שֶׁמְּהַפְּכִין הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, שֶׁהֵם תֹּקֶף הַסִּטְרָא אָחֳרָא וְהַקְּלִפּוֹת, מְהַפְּכִין אוֹתָם לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר שְׁלֵמוּת הַקְּדֻשָּׁה וְהַשִּמְחָה כַּנַּ”ל

אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:ז׳

וְעַל-כֵּן נָדָב וַאֲבִיהוּא שֶׁנִּכְנְסוּ לְהַקְטִיר קְטֹרֶת וְלָא אִנְסִיבוּ, עַל-כֵּן נֶעֶנְשׁוּ בְּמִיתָה, כִּי הַבֵּרוּר וְהַיִּחוּד הַנַּעֲשֶׂה עַל-יְדֵי הַקְּטֹרֶת הַמְשַׂמַּחַת לֵב הִוא בְּחִינָה הַנַּ”ל שֶׁמְּהַפְּכִין הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה כַּנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת חֲתֻנָּה, בְּחִינַת זִוּוּג דִּקְדֻשָּׁה כְּדֵי לְבָרֵר וְלַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה הַנֶּאֱחָז בְּהָאִשָּׁה לְשִׂמְחָה כַּנַּ”ל

וְעַל-כֵּן נָדָב וַאֲבִיהוּא שֶׁפָּגְמוּ בָּזֶה, כִּי לֹא רָצוּ לִשָּא אִשָּׁה, כִּי הָיוּ אֲנָשִׁים גְּדוֹלִים צַדִּיקִים נוֹרָאִים וּקְדוֹשִׁים מְאֹד, וְהָיוּ רוֹצִים לִהְיוֹת דְּבֵקִים בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד תָּמִיד וְלֹא רָצוּ לָצֵאת לַחוּץ לְפִי שָׁעָה אֶל הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה, לְהַכְנִיסוֹ לְתוֹךְ הַשִּמְחָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַמִּצְוָה לִשָּא אִשָּׁה כַּנַּ”ל, כִּי לֹא רָצוּ לְהוֹרִיד עַצְמָן לְשָׁם לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, אֲבָל פָּגְמוּ בָּזֶה, כִּי אֵין שְׁלֵמוּת הַקְּדֻשָּׁה וְהַשִּמְחָה כִּי אִם עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא כַּנַּ”ל, וְעַל-כֵּן נֶעֶנְשׁוּ עַל-יְדֵי הַקְּטֹרֶת, כִּי עֲלִיַּת הַקְּדֻשָּׁה שֶׁל הַקְּטֹרֶת אִי אֶפְשָׁר כִּי אִם מִי שֶׁהוּא נָשׂוּי, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לְהַעֲלוֹת הַקְּדֻשָּׁה מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת, וּלְבָרֵר הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מִצְוַת נִשּוּאִין, בְּחִינַת קְטֹרֶת יְשַׂמַּח לֵב וְכַנַּ”ל

וְעַל-כֵּן נֶעֶנְשׁוּ בְּמִיתָה, כִּי הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה הוּא סִטְרָא דְּמוֹתָא כַּנַּ”ל, כִּי עַל הַמֵּת, רַחֲמָנָא לִצְלַן, מִתְאַבְּלִין וּמִתְמַרְמְרִין בְּיָגוֹן וַאֲנָחָה, רַחֲמָנָא לִצְלַן, וּמֵחֲמַת שֶׁלֹּא הָיוּ נְשׂוּאִים וְלֹא זָכוּ לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה, עַל-כֵּן נִתְאַחֲזָה בָּהֶם הַמִּיתָה הַנִּמְשֶׁכֶת מִשָּׁם בְּעֵת שֶׁנִּכְנְסוּ לְהַקְטִיר קְטֹרֶת, שֶׁאָז צְרִיכִין גַּם כֵּן לַעֲשׂוֹת בְּחִינָה זֹאת, לְהַעֲלוֹת הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְהָפְכָהּ לְשִׂמְחָה, אֲבָל הֵם לֹא הָיָה לָהֶם כֹּחַ לָזֶה בְּגִין דְּלָא אִנְסִיבוּ, וְעַל-כֵּן נֶעֶנְשׁוּ דַּיְקָא עַל-יְדֵי-זֶה , כִּי כְּשֶׁרוֹצִין לְבָרֵר הַקְּדֻשָּׁה מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת וְאֵין לוֹ כֹּחַ לָזֶה מֵחֲמַת שֶׁפָּגַם בָּזֶה כַּנַּ”ל, עַל-כֵּן הֵם מִתְגָּרִים וּמִתְגַּבְּרִים חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל-כֵּן נֶעֶנְשׁוּ בְּמִיתָה עַל-יְדֵי הַקְּטֹרֶת, כִּי לֹא הָיָה לָהֶם כֹּחַ לַהֲפֹךְ הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְשִׂמְחָה בְּגִין דְּלָא אִנְסִיבוּ, וְעַל-כֵּן נִסְתַּלְּקוּ עַל-יְדֵי-זֶה כַּנַּ”ל

To dedicate this shiur, click HERE.