BreslovTorah.com

Official Site of Rabbi Nasan Maimon

2024-06-02 – LH6 – EH – Periya uReviya 3 – Para. 33-34a – Sipurey Maasiyos – The 7 Beggars – Story of the Deaf Beggar – The Voice of Lack vs. Kol HaShem – Dangers of Medicine

Periya uReviya 3 – Sipurey Maasiyos – The 7 Beggars – Story of the Deaf Beggar – The Voice of Lack vs. Kol HaShem – Dangers of Medicine – Speaker: Rabbi Nasan Maimon.
Hilkhos Pirya uReviya 3 is based on 2Likutey Moharan 23.
00:00 – PARAGRAPH 33.
32:00 – PARAGRAPH 34.
39:00 – “If you have acquired daas, you lack nothing. If you haven’t acquired daas, what have you acquired?” (Nedarim 41).
55:00 – Dangers of medicine – as a result of their arrogance, doctors kill patients.
60:00 – Closing blessings.
TEXT: (Courtesy of www.Sefaria.org.il)

אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:ל״ג

וְהִנֵּה עַל-פִּי הַנִּזְכָּר לְעֵיל מְבֹאָר הֵיטֵב עִנְיַן הַחִבּוּר וְהַסְּמִיכוּת שֶׁל זֶה שֶׁחַי חַיִּים טוֹבִים בְּלִי שׁוּם חִסָּרוֹן, שֶׁהוּא דַּיְקָא נִקְרָא חֵרֵשׁ וְאֵינוֹ שׁוֹמֵעַ כְּלָל שׁוּם קוֹל שֶׁל זֶה הָעוֹלָם, כִּי כָּל הַקּוֹלוֹת שֶׁל זֶה הָעוֹלָם כֻּלָּם הֵם חֶסְרוֹנוֹת וַאֲפִלּוּ הַשְּמָחוֹת שֶׁל זֶה הָעוֹלָם כֻּלָּם הֵם חֶסְרוֹנוֹת, וְעַל-כֵּן הוּא נִקְרָא חֵרֵשׁ, כִּי אֶצְלוֹ אֵינוֹ עוֹלֶה זֶה הָעוֹלָם כְּלָל שֶׁיִּשְׁמַע הַחִסָּרוֹן שֶׁלָּהֶם וְכוּ’, כִּי כָּל הַקּוֹלוֹת שֶׁל זֶה הָעוֹלָם הַגַּשְׁמִי שֶׁהֵם הַקּוֹלוֹת שֶׁאֵינָם דִּקְדֻשָּׁה בֶּאֱמֶת, כֻּלָּם הֵם חֶסְרוֹנוֹת בְּוַדַּאי, כִּי כֻּלָּם נִמְשָׁכִים מִבְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר הַנַּ”ל שֶׁמִּשָּׁם כָּל הַדִּינִים שֶׁמִּשָּׁם כָּל הַחֶסְרוֹנוֹת שֶׁבָּעוֹלָם, כִּי כָּל הַיִּסּוּרִין וְהַחֶסְרוֹנוֹת שֶׁיֵּשׁ לְכָל אָדָם שֶׁבָּעוֹלָם, כֻּלָּם מֵחֲמַת מִדַּת הַדִּין וְהַצִּמְצוּם הַמְעַכֵּב הַשֶּׁפַע, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה בָּאִים כָּל הַחֶסְרוֹנוֹת וְהַיִּסּוּרִים, חַס וְשָׁלוֹם, וְעִקַּר הִתְגַּבְּרוּת הַדִּין, חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁמִּשָּׁם הַחֶסְרוֹנוֹת הוּא עַל-יְדֵי קוֹל הַחוֹזֵר, שֶׁהוּא קוֹל הֲבָרָה כַּנַּ”ל, הַיְנוּ עַל-יְדֵי שֶׁשּׁוֹמֵעַ רַק קוֹל הַחוֹזֵר בְּעַצְמוֹ וְאֵינוֹ סוֹתֵם אָזְנָיו מִקּוֹל הַחוֹזֵר, שֶׁהוּא בְּחִינַת קוֹל כְּסִילוּת שֶׁל הַבְלֵי עוֹלָם הַזֶּה לְהַטּוֹת לְבָבוֹ וְאָזְנוֹ אֶל בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר בְּעַצְמוֹ, שֶׁהוּא כְּלָלִיּוּת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת שֶׁנִּמְשֶׁכֶת מִקּוֹל הַיָּשָׁר, בְּחִינַת קוֹל דְּבָרִים אַתֶּם שׁוֹמְעִים וְכוּ’, וְעִקַּר הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת הוּא הָאֱמוּנָה כַּנַּ”ל, דְּהַיְנוּ לְהַטּוֹת אָזְנוֹ וּלְבָבוֹ לְקוֹל הַיָּשָׁר שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִבְרָא הַכֹּל, לֵידַע שֶׁהַכֹּל נִמְשָׁךְ רַק מִקּוֹל הַיָּשָׁר וְכַנַּ”ל

וְכָל אֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁפּוֹגֵם בָּזֶה, שֶׁהוּא בְּחִינַת פְּגַם אֱמוּנָה, בְּחִינַת עֲבוֹדָה זָרָה וּכְפִירוֹת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה מַפְרִיד הַשְׁפָּעַת כָּל טוּב הַנִּמְשָׁךְ מִבְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר לִכְלָלִיּוּת הָעוֹלָם שֶׁבָּהֶם נִשְׁמָע בְּחִינַת הַקּוֹל הַחוֹזֵר כַּנַּ”ל, מִזֶּה בָּאִין כָּל הַחֶסְרוֹנוֹת, כִּי בֶּאֱמֶת עִקַּר בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר נִמְשָׁךְ בְּשָׁרְשׁוֹ מִבְּחִינַת חִסָּרוֹן, כִּי יָדוּעַ שֶׁקּוֹל הַחוֹזֵר בְּגַשְׁמִיּוּת הוּא כְּשֶׁהַקּוֹל פּוֹגֵעַ בְּאֵיזֶה מְחִצָּה וּמַכֶּה בּוֹ, כְּגוֹן בַּיַּעַר אוֹ בֵּין הֶהָרִים, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִשְׁמָע קוֹל הֲבָרָה, שֶׁהוּא קוֹל הַחוֹזֵר, וּבַשֹּׁרֶשׁ הָעֶלְיוֹן נִמְשָׁךְ בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר מֵהַכָּאַת בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, בִּבְחִינַת מְחִצָּה הָעֶלְיוֹנָה, הוּא בְּחִינַת תְּחִלַּת הַצִּמְצוּם, שֶׁהוּא בְּחִינַת נְקֻדַּת הַמֶּרְכָּז שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִמְשָׁךְ בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר, כִּי יָדוּעַ וּמְבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר שֶׁקֹּדֶם הַבְּרִיאָה הָיָה הַכֹּל אֵין סוֹף וְלֹא הָיָה מָקוֹם לִבְרִיאַת הָעוֹלָם, וּכְשֶׁרָצָה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לִבְרֹא אֶת הָעוֹלָם צִמְצֵם אֱלֹקוּתוֹ אֶל הַצְּדָדִין עַד שֶׁנַּעֲשָׂה חָלָל הַפָּנוּי בְּאֶמְצַע, וְשָׁם הִמְשִׁיךְ הָאוֹר בְּדֶרֶךְ קַו, וְעַל-יְדֵי-זֶה נִבְרְאוּ כָּל הָעוֹלָמוֹת וְכוּ’, כַּמְבֹאָר בְּ”עֵץ חַיִּים” בִּתְחִלָּתוֹ. וְזֶה הַצִּמְצוּם הוּא בְּחִינַת הַמָּקוֹם וְהַמְּחִצָּה שֶׁל כָּל הָעוֹלָמוֹת, כִּי בְּלֹא הַצִּמְצוּם הָיָה הַכֹּל אֵין סוֹף, וְלֹא הָיָה מָקוֹם לִבְרִיאַת הָעוֹלָמוֹת כַּנַּ”ל. וְתֵכֶף אַחַר הַצִּמְצוּם כְּשֶׁנַּעֲשָׂה בְּחִינַת חָלָל הַפָּנוּי, אָז הִמְשִׁיךְ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אוֹרוֹ בְּדֶרֶךְ קַו הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁעַל יָדוֹ נִבְרָא הַכֹּל, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, “בִּדְבַר ה’ וְכוּ’ וּבְרוּחַ פִּיו וְכוּ'”

וּמֵחֲמַת שֶׁזֶּה הַקּוֹל הַיָּשָׁר פָּגַע בִּנְקֻדַּת הַמֶּרְכָּז, שֶׁהוּא תַּכְלִית מְחִצַּת הַצִּמְצוּם. כַּיָּדוּעַ, שֶׁעִקַּר תַּכְלִית הַצִּמְצוּם הוּא בִּבְחִינַת נְקֻדַּת הַמֶּרְכָּז שֶׁרָחוֹק בְּתַכְלִית הָרִחוּק מִכָּל הָאוֹר אֵין סוֹף הַסּוֹבֵב אֶת הֶחָלָל הַפָּנוּי, וּכְשֶׁפָּגַע הַקּוֹל הַיָּשָׁר הַזֶּה בִּמְחִצַּת הַצִּמְצוּם הַזֶּה, שֶׁהוּא נְקֻדַּת הַמֶּרְכָּז, נַעֲשָׂה תֵּכֶף בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר, שֶׁהוּא קוֹל הֲבָרָה, וּמִגֹּדֶל הָרִחוּק שֶׁל הַקּוֹל הֲבָרָה מֵהַתְחָלַת הַקּוֹל הַיָּשָׁר, עַל-יְדֵי-זֶה נִדְמֶה הַקּוֹל הֲבָרָה לְקוֹל בִּפְנֵי עַצְמוֹ עַד שֶׁאֶפְשָׁר לִטְעוֹת, חַס וְשָׁלוֹם, כְּאִלּוּ זֶה הַקּוֹל הֲבָרָה, חַס וְשָׁלוֹם, הִיא עִקַּר הַקּוֹל וְכוּ’ כַּנַּ”ל, שֶׁזֶּהוּ עִקַּר בְּחִינַת הַבְּחִירָה וְכַנַּ”ל

כִּי בֶּאֱמֶת גַּם כָּל הַצִּמְצוּם הַנַּ”ל שֶׁל חָלָל הַפָּנוּי הוּא רַק בְּהַמֹּחַ וְהַדַּעַת, וְכַמְבֹאָר מִזֶּה קְצָת בְּמָקוֹם אַחֵר, וְכַמּוּבָן בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּהַתּוֹרָה “בֹּא אֶל פַּרְעֹה” (סִימָן סד), שֶׁעִקַּר הַצִּמְצוּם הוּא מַה שֶּׁצִּמְצֵם אֶת הַמֹּחַ וְהַדַּעַת, עַד שֶׁלֹּא יוּכַל הַמֹּחַ וְהַדַּעַת לְהַשִּיג בְּחָכְמָה אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ כִּי אִם בֶּאֱמוּנָה לְבַד, שֶׁמִּזֶּה נִמְשָׁכִין כָּל הַקֻּשְׁיוֹת שֶׁל הַמְחַקְּרִים שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְיַשְּׁבָן, כִּי הֵם נִמְשָׁכִין מִבְּחִינַת הַצִּמְצוּם שֶׁל הֶחָלָל הַפָּנוּי שֶׁשָּׁם אִי אֶפְשָׁר לִמְצֹא אֱלֹקוּתוֹ בְּחָכְמָה וְשֵׂכֶל כִּי אִם בֶּאֱמוּנָה לְבַד וְכוּ’, וְעַיֵּן שָׁם בְּהַתּוֹרָה הַנַּ”ל וּבְכָל הַמְקוֹמוֹת שֶׁדִּבַּרְנוּ מִזֶּה, וְאִם אִישׁ אֱמוּנוֹת אַתָּה וְחָפֵץ בָּאֱמֶת, תָּבִין וְתַשְׂכִּיל מַעֲלַת הָאֱמוּנָה הָעוֹלָה עַל כָּל הַחָכְמוֹת כֻּלָּם וְתָבִין הַדְּבָרִים הֵיטֵב

אבן העזר, הלכות פריה ורביה ואישות, ג׳:ל״ד

וְעַל-כֵּן כָּל הַקּוֹלוֹת שֶׁל זֶה הָעוֹלָם שֶׁאֵינָם שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה בִּשְׁלֵמוּת, רַק יֵשׁ בָּהֶם אֲחִיזַת תַּאֲוַת עוֹלָם הַזֶּה וַהֲבָלָיו וְחָכְמוֹתָיו הֵם בִּבְחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר כַּנַּ”ל שֶׁנִּמְשָׁךְ מִבְּחִינַת חִסָּרוֹן בְּשָׁרְשׁוֹ, דְּהַיְנוּ מִתְּחִלַּת הַצִּמְצוּם, שֶׁהוּא בְּחִינַת חִסָּרוֹן, כִּבְיָכוֹל, דְּהַיְנוּ מַה שֶּׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ חִסֵּר וְצִמְצֵם אֱלֹקוּתוֹ וְטוּבוֹ וְגָדְלוֹ מִבְּחִינַת הַמָּקוֹם שֶׁל הֶחָלָל הַפָּנוּי, כִּי הַצִּמְצוּם הוּא בְּחִינַת חֶסְרוֹן הַהַשְׁפָּעָה כַּיָּדוּעַ, וּמִזֶּה נִתְהַוָּה בְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר עַל-יְדֵי שֶׁפָּגַע בְּחִינַת קוֹל הַיָּשָׁר, שֶׁהוּא שֹׁרֶשׁ הַחִיּוּת שֶׁל כָּל הַבְּרִיאָה כֻּלָּהּ, שֶׁפָּגַע בִּבְחִינַת מְחִצָּה הַזֹּאת שֶׁל הַצִּמְצוּם, שֶׁהוּא בְּחִינַת חִסָּרוֹן כַּנַּ”ל

נִמְצָא, שֶׁבְּחִינַת קוֹל הַחוֹזֵר הוּא רַק מִבְּחִינַת חֶסְרוֹן וְעִכּוּב הַהַשְׁפָּעָה, וְעַל-כֵּן כָּל מִי שֶׁנִּמְשָׁךְ בְּיוֹתֵר אַחַר הַקּוֹל הַזֶּה הוּא מָלֵא חֶסְרוֹנוֹת תָּמִיד וְכָל מַה שֶּׁנִּמְשָׁךְ בְּיוֹתֵר אַחַר זֶה הַקּוֹל הַחוֹזֵר, כְּמוֹ כֵן הַחֶסְרוֹנוֹת שֶׁלּוֹ רַבִּים וּגְדוֹלִים בְּיוֹתֵר. וְזֶה בְּחִינַת דַּעַת חָסַרְתָּ מֶה קָנִיתָ דַּעַת קָנִיתָ מֶה חָסַרְתָּ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. כִּי עִקַּר הַדַּעַת הוּא לָדַעַת כִּי ה’ הוּא הָאֱלֹקִים אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ, שֶׁהוּא הַדַּעַת שֶׁל הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה, בְּחִינַת וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בֶּאֱמוּנָה וְיָדַעַתְּ אֶת ה’, שֶׁהוּא הַדַּעַת שֶׁל כְּלָלִיּוּת יִשְׂרָאֵל עַם קָדוֹשׁ מַאֲמִינִים בְּנֵי מַאֲמִינִים, שֶׁמַּאֲמִינִים בַּה’ וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ וּמְקַיְּמִין אֶת הַתּוֹרָה, שֶׁעַל זֶה נֶאֱמַר, “וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים וְכוּ’, וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה” וְכוּ’

כִּי כָּל הַדְּבָרִים יְגֵעִים לֹא יוּכַל אִישׁ לְדַבֵּר, לֹא תִשְׂבַּע עַיִן לִרְאוֹת וְלֹא תִמָּלֵא אֹזֶן מִשְּׁמֹעַ וְכוּ’, כִּי כָּל מִי שֶׁנִּמְשָׁךְ אַחַר חֲקִירוֹת וְחָכְמוֹת שֶׁל זֶה הָעוֹלָם הוּא חָסֵר לְעוֹלָם, מֵאַחַר שֶׁאֵינוֹ מְקַשֵּׁר כָּל הַחָכְמוֹת וְהַחִיּוּת לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁהוּא עִקַּר הַשְּׁלֵמוּת, כִּי אֵין שְׁלֵמוּת כִּי אִם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וּמִי שֶׁיּוֹדֵעַ מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ, דְּהַיְנוּ עַל-יְדֵי אֱמוּנָה שְׁלֵמָה, הוּא כָּלוּל בּוֹ יִתְבָּרַךְ, וְיֵשׁ לוֹ גַּם כֵּן כָּל הַשְּׁלֵמוּת, וְכַמְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּמָקוֹם אַחֵר, אֲבָל תֵּכֶף כְּשֶׁסּוֹתֵם אָזְנָיו וְאֵינוֹ שׁוֹמֵעַ עֶצֶם הַקּוֹל הַיָּשָׁר, רַק הַקּוֹל הַחוֹזֵר הַנִּמְשָׁךְ מֵחֲמַת הַצִּמְצוּם שֶׁל הַדַּעַת כַּנַּ”ל שֶׁהוּא בְּחִינַת חִסָּרוֹן, עַל-כֵּן הוּא מָלֵא חֶסְרוֹנוֹת תָּמִיד, וְזֶהוּ בְּחִינַת כָּל הַחֶסְרוֹנוֹת שֶׁל כָּל הָעוֹלָם שֶׁכֻּלָּם נִמְשָׁכִין מֵחֶסְרוֹן הַדַּעַת, וְעִקַּר חֶסְרוֹן הַדַּעַת הוּא חֶסְרוֹן אֱמוּנָה, כִּי מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ אֱמוּנָה שְׁלֵמָה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בִּשְׁלֵמוּת וְיוֹדֵעַ שֶׁהַכֹּל מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּהַשְׁגָּחָתוֹ לְבַד כִּי אֱלֹקִים שׁוֹפֵט זֶה יַשְׁפִּיל וְזֶה יָרִים הוּא חַי חַיִּים טוֹבִים תָּמִיד, כִּי כָּל מַה דְּעָבֵד רַחֲמָנָא לְטָב עָבֵד בְּוַדַּאי, וּבְוַדַּאי כַּוָּנָתוֹ יִתְבָּרַךְ לְטוֹבָה, וְכַמְבֹאָר מִזֶּה בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת שֶׁמִּי שֶׁיֵּשׁ לוֹ אֱמוּנָה שְׁלֵמָה בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, הוּא חַי חַיִּים טוֹבִים תָּמִיד, עַיֵּן שָׁם, וְכָל הַחֶסְרוֹנוֹת הוּא רַק מֵחֶסְרוֹן אֱמוּנָה

וְעַל-כֵּן הַחֲכָמִים וְהַמְחַקְּרִים חַיֵּיהֶם אֵינָם חַיִּים כְּלוּם, כִּי הֵם רְחוֹקִים מֵחֵי הַחַיִּים עַל-יְדֵי חָכְמָתָם וַחֲקִירָתָם שֶׁעוֹקֶרֶת אוֹתָם מִשָּׁרְשָׁם וּכְרוּכִים תָּמִיד אַחַר חָכְמוֹת שֶׁאַחַר הַטֶּבַע, שֶׁשָּׁם מָלֵא חֶסְרוֹנוֹת, כִּי הָעוֹלָם הַזֶּה מָלֵא חֶסְרוֹנוֹת, כַּעַס וּמַכְאוֹבוֹת וְאֵין שׁוּם אָדָם שֶׁיַּשְׁלִים תַּאֲוָתוֹ בְּזֶה הָעוֹלָם, וְסוֹף כָּל סוֹף מַה יִּתְרוֹן לוֹ מִכָּל עֲמָלוֹ וְכוּ’, וְגַם כָּל הַחָכְמוֹת אֲחֵרִים עַד שֶׁרֻבָּם מוֹדִים בְּעַצְמָם שֶׁאֵין יוֹדְעִים כְּלָל, כִּי זֶה אֲלָפִים שָׁנָה שֶׁחוֹקְרִים חָכְמַת הַתְּכוּנָה, וְזֶה סָמוּךְ הִמְצִיא אֶחָד תְּכוּנָה חֲדָשָׁה כַּיָּדוּעַ, וְכֻלָּם קִבְּלוּ בְּאַהֲבָה, וּבֶאֱמֶת הוּא שְׁטוּת גָּדוֹל לְמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מֹחַ בְּקָדְקֳדוֹ, וְכַמְבֹאָר בְּדַעַת הַחוֹלְקִים עָלָיו, וּבֵין כָּךְ וּבֵין כָּךְ דֵּעָה אַחַת מֵהֶם שֶׁקֶר וְלַשָּׁוְא עָמְלוּ הַחֲכָמִים, אוֹ הָרִאשׁוֹנִים אוֹ הָאַחֲרוֹנִים, כָּל יְמֵיהֶם לִמְצֹא חָכְמַת הַתְּכוּנָה, וּמְאוּמָה לֹא נָשְׂאוּ בַּעֲמָלָם, כִּי הָאַחֲרוֹנִים סָתְרוּ דֵּעוֹת הָרִאשׁוֹנִים, וּמִי יוֹדֵעַ הָאֵיךְ הָאֱמֶת, וּבֶאֱמֶת הוּא שֶׁלֹּא כְּדִבְרֵי זֶה וְלֹא כְּדִבְרֵי זֶה,
וְכֵן בִּשְׁאָר הַחָכְמוֹת, וּבִפְרָט בְּחָכְמַת הַדָּאקְטִירַי שֶׁנִּרְאֶה לִכְאוֹרָה שֶׁהוּא לְטוֹבַת הָעוֹלָם כְּדֵי לְהַצִּיל הָאָדָם מֵחָלְיוֹ, וּבֶאֱמֶת עֵינֵינוּ הָרוֹאוֹת כַּמָּה אֲלָפִים וְרִבְבוֹת נְפָשׁוֹת שָׁקְעוּ וָמֵתוּ עַל-יְדֵי הַדָּאקְטוֹרִים דַּוְקָא, כַּאֲשֶׁר רוֹאִים בַּחוּשׁ בְּכָל יוֹם, כְּמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה שֶׁהַדָּאקְטוֹרִים הוֹרְגִים נְפָשׁוֹת רַבּוֹת לְאֵין מִסְפָּר, וְהֵם בְּעַצְמָן מוֹדִים שֶׁכָּל כָּךְ חָקְרוּ בְּחָכְמוֹת הַדָּאקְטוֹרַי עַד שֶׁעַכְשָׁו אֵין יוֹדְעִין מְאוּמָה, וְיֵשׁ מַחֲלֹקֶת גָּדוֹל בֵּינֵיהֶם שֶׁלְּדִבְרֵי זֶה דֵּעָה הָאַחֶרֶת מְמִיתָה אֶת הָאָדָם, וּלְדִבְרֵי שֶׁכְּנֶגְדּוֹ הוּא לְהֵפֶךְ, כַּמְבֹאָר בִּדְבָרֵינוּ מִזֶּה

וְאִם כֵּן הַלְוַאי וְלֹא הָיִינוּ יוֹדְעִים מֵעוֹלָם מֵחָכְמַת הַדָּאקְטוֹרַי, בְּוַדַּאי הָיוּ עַכְשָׁו בְּנֵי תֵּבֵל בְּכִפְלַיִם וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה בִּשְׁאָר הַחָכְמוֹת, וַאֲפִלּוּ אִם לִפְעָמִים נִצְמָח מִצַּד אֶחָד אֵיזֶה טוֹבָה עַל-יְדֵי חָכְמָתָם, הִיא רָעָה מִצַּד אַחֵר

To dedicate this shiur, click HERE.